Презентација чији се слајдови корисницима аутоматски приказују

Презентације

Желимо да се наше презентације емитују и гледају попут видеа – тј. да се њихови слајдови и тезе на њима смењују самостално. Такво приказивање садржаја подесан је начин да данашњој публици, чија пажња не траје дуго, представимо неколико важних информација из било које области.

Нека наш задатак овога пута буде обележавање значајног датума, нпр. Међународног дана матерњег језика.

Ради тога ћемо сачинити и публиковати презентацију о том важном дану и о идејама које се поводом њега промовишу.

Затим, када је презентација креирана, можемо учинити следеће:

  • на сајту школе или у оквиру своје онлајн учионице објавићемо линк за њено емитовање како би јој ученици приступали,
  • одштампаћемо постере са кју-ар кодом који, пошто се скенира, одводи корисника до потребног садржаја.

Свакако, циљ нам је презентација попут „видеа“, једноставна, без непотребних ефеката. Можете јој приступити кликом на следеће дугме:

У наредним сегментима чланка фокусираћемо се на њено креирање и на њено подешавање за аутоматску репродукцију.

Креирање Гугл-презентације

Најпре отварамо почетну страну Гугл-презентација (Google Slides).

Затим покрећемо нови документ кликом на иконицу „+“ у доњем десном углу.

Добијамо страну у чијем се средишту налази непопуњени насловни слајд:

У средини је слајд на коме тренутно радимо.
Са леве стране дати су сви слајдови у презентацији, а са десне су приказане теме (графички шаблони) помоћу којих мењаmo изглед целе презентације.

Зато прво уносимо наслов и поднаслов у предвиђена поља.

Кликом у поље „Ненасловљена презентација“ постижемо да аутоматски буде именован читав тренутни документ. Он ће се и сачувати, такође аутоматски, на нашем Гугл-диску.

Додавање нових слајдова

Срж компјутерске презентације јесу слајдови, као и контрола њиховог приказивања (пројекције), премештања, обликовања и структурисања.

Нови слајд додајемо кликом на иконицу „+“ у горњем левом углу (погледајмо опет претходну слику) или користимо тастерску пречицу Ctrl M.

Треба имати на уму да обема наредбама заправо понављамо врсту слајда који тренутно уређујемо! Замислимо да смо малочас радили на насловном слајду; то значи да употреба поменуте иконице или тастерске пречице додаје још један насловни слајд!

Ако су нам потребне неке друге врсте слајдова (најчешће је то тзв Наслов и тело), онда поред иконице „+“ кликнемо на обрнути троуглић који покреће опцију Нови слајд са изгледом.

Укључивање опције Нови слајд са изгледом. Уоквирио сам два најпотребнија.

А да бисмо слајдове раздвајали у групе ради логичнијег структурисања презентације – што је нарочито важно зарад пажње гледалаца – користимо Заглавље одељка.

Претходно припремање текста

Свака презентација садржи текстуалне исказе – речи, синтагме, кратке реченице.

Најбоље је да их унапред осмислимо.

То можемо учинити класично, на хартији. За многе од нас бележење на листу папира јесте најбржи и најлакши начин.

Међутим, некада је паметније користити Гугл-документе или неки едитор текста – одакле податке касније једноставно прекопирамо у одговарајући слајд Презентација.

За ово последње препоручујем ефикасну и нимало захтевну онлајн-бележницу JustNotepad.com. У њу уносимо чист текст (plain text), дакле, без икаквих форматирања.

  1. Напишемо једноставне исказе који ће садржати кључне информације и појмове.
  2. Групишемо те исказе у логичне, смисаоне целине.
  3. Свакој целини дамо наслов.

Тако заправо добијамо слајдове са тезама!

Смисаоно повезане слајдове можемо такође груписати и засебно именовати, чиме формирамо одељке, попут поглавља у књизи. На почетку сваке такве целине поставићемо слајд Заглавље одељка (Погледајмо опет претходну слику).

Текст у презентацији: принцип умерености

На једном слајду може да буде око пет теза.

Међутим, неки приручници истичу и тзв. правило 1-6-6:

  • на слајду треба да буде приказана највише једна идеја
  • разложена на шест ставки,
  • од којих свака има највише шест речи.

Како год да се правило формулише, кључно је да обимни написи састављени од везаних реченица не оптерете презентацију!

Укратко и још једном речено: треба креирати једноставне исказе.

Изузетак, ипак, може бити нпр. цитат који једино у тако ширем формату има смисла и сврху.

Такође, и ова наша презентација за обележавање Дана матерњег језика јесте у неку руку изузетак од начела 1-6-6.

Она не служи да уз њу предајемо градиво (тј. као потпора нашем вербалном излагању). Њена сврха јесте да се аутоматски приказује гледаоцима.

Стога тезе на слајдовима ипак могу бити у облику нешто сложенијих исказа (али не сложених и превише развијених) јер је корисникова активност сведена само на читање, а не подразумева и слушање излагача уз читање теза.

Изглед слајдова

Што се тиче изгледа, овом приликом ћемо обратити пажњу само на то како смањити ширину, како истаћи важне речи,

Ширина

Нећемо се бавити ширином самог слајда, али ћемо зато сузити „тело“ (оквир у коме су смештене тезе).

То чинимо ради лакшег читања, тј. кретања ока дуж „линије“ тезе.

Када је тело слајда активно, тј. пошто смо курсором кликнули на било коју реч, надносимо курсор над квадратић на десној ивици оквира.

Курсор се претвара у клизач, па тада притиснемо леви тастер на мишу и померамо ивицу улево како бисмо сузили тело слајда.

Истицање делова текста

Када неку реч означимо двокликом (или цео пасус трокликом), можемо нпр. укључити болдовање, курзив, подвлачење, боју слова и боју за истицање.

Иконице за истицање текста: болдовање, курзив, подвлачење, боја и боја за маркирање

Најпре, нарочито би ваљало да истакнемо кључне појмове у већини теза.

Такође, важно је да направимо и наизменичну визуелну разлику међу пасусима – парне пасусе ваља издвојити другом бојом у односу на непарне. Тиме смањујемо монотонију набрајања, тј. низања ставки у листи.

И увек имајмо на уму да не треба претеривати у визуелном украшавању. Поента је у информацији, не у ефектима!

Додавање слике, табеле, графикона

У простор који смо ослободили сужавањем оквира са тезама можемо поставити неку графику која је или мотивски везана за слајд или представља његов резиме.

Постављање слике је олакшано јер је понуђено чак шест начина за њено допремање.

Уметање слике и шест начина њеног допремања

Пошто додамо слику, превући ћемо је удесно, изван оквира са тезама, све док нам појава црвених линија не сигнализира додиривање са граничним објектима.

Наравно, слику морамо смањити како би се оптимално уклопила у празан простор.

То уклапање вршимо искључиво повлачењем клизача на угловима слике (наравно, пошто кликнемо на њу). Зашто на угловима? Зато што не желимо реметити њену сразмеру, отуда и не померамо клизаче који су на страницама слике.

Клизач у углу којим најлакше сужавамо или ширимо слику повлачењем горе лево или доле десно

Динамизација слајдова

Сваку тезу на слајду морамо подесити да се самостално појављује. То значи да искључујемо потребу да корисник кликом на тастатуру или на миш позива нову тезу (а опет не желимо ни да се све тезе заједно појаве).

То се постиже тзв. анимацијом.

Пошто курсор поставимо на било коју тезу (и тело слајда постане уоквирено плавом ивицом), из картице Слајд покрећемо опцију Прелаз.

У картици Слајд налази се опција Прелаз

Тако се са десне стране отвара додатни изборник Покрет.

У њему, у оквиру целине Анимације објеката притиснемо на дугме Додај анимацију.

Избор параметара за аутоматско низање пасуса

Тада подешавамо опције:

  • бирамо Након претходне уместо На клик, као тзв. услов покретања;
  • означимо Пасус по пасус;
  • подесимо трајање на Средње (нпр. 3,5 секунде).

Тако смо подесили да се тезе на текућем слајду појављују самостално, неусловљене гледаочевим кликовима.

Притиском на жуто дугме Пусти тј. Заустави можемо укључити и искључити преглед постављене анимације слајда.

Да читаву ову процедуру не бисмо понављали сваки пут, најбоље је да тај анимирани слајд дуплирамо и да од њега стварамо нови тако што ћемо једноставно наместо старог садржаја уносити нови наслов и нове тезе.

Дуплирање анимираног слајда.
Укључена анимација сигнализирана је ознаком испод броја слајда (на овој слици је обележена зеленим оквиром)

Објављивање и аутоматско приказивање презентације

Дошли смо до суштине.

Када смо претходни посао ваљано обавили, остаје нам још пар лаганих корака.

Из картице Датотека покренемо ставку Објави на вебу.

Команда која је кључна да се наша презентација самостално репродукује

Појављује се следећи прозор, у коме можемо оставити понуђени параметар „сваке три секунде“, који нам одређује брзину гледања презентације:

У добијеном прозору ипак нам је најважнији линк.

Њега ћемо:

  1. селектовати, тј. једноставно кликнути у поље (што се показује бојењем у плаво),
  2. затим копирати (кликом на десни тастер миша и одабиром наредбе Копирај)
  3. и на крају проследити својим корисницима (или путем школске платформе за учење или путем имејла, тј. друштвених мрежа).

Када линк залепимо, он изгледа нпр. овако:

https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vQV81S6eZoaresrl6JUaak5vSittBxj6VroiNIz3aODpLsH19R2UDldTNYoy5l8jgiqt7S-uFLr-oMH/pub?start=true&loop=true&delayms=3000

Преко овог линка корисници могу погледати „видео“, тј. слајд-презентацију коју смо подесили да им се аутоматски приказује.


Коментари

Нема коментара. Оставите ваш коментар.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *